Tuesday 12 June 2012

KEK HARI LAHIR (PERCUBAAN KEDUA)

Assalamu'alaikum.

Semoga pembaca berada di dalam keadaan sihat sejahtera.

Pada hari Rabu yang lalu, saya telah membuat kek hari lahir yang kedua.  

Sebenarnya, hari lahir untuk Hafiz, adalah minggu hadapan.  Tetapi oleh kerana susah hendak jumpa dia, saya buatkanlah "Advance Birthday Cake".

Dengan menggunakan resipi yang sama.  Cuma kali ini, saya cuba-cuba tambahkan sedikit masacarpone cheese dan cream cheese pada frostingnya.

Pada mulanya agak cair.  Panik juga dibuatnya.  Saya cepat-cepat masukkan dalam peti ais.  Setelah beberapa jam, frosting agak memekat sedikit.  Ini memudahkan untuk saya meletakkan frosting pada kek.

Oleh kerana ada lebihan frosting, saya gunakan beg plastik yang ada di dapur.  Buat masa ini saya masih belum membeli corong untuk frosting.  Lantas, saya cuma gunakan beg plastik pembungkus makanan dan saya gunting sedikit bucunya.

Saya cubalah buat corak yang mudah.  Dalam peti ais pula, ada buah strawberry.  Lantas saya cuba letakkan di atasnya.  Apabila saya lihat strawberry yang pertama tidak roboh, saya teruskan pada tempat yang lain di atas kek.

Hari ini genap 12 June 2012.  Selamat Hari Lahir Hafiz.  Semoga Allah memberkati usiamu dan jadi anak yang soleh. Amin.

Sekian wassalam.