Monday 4 June 2012

KEK OREN, BERKISMIS DAN CHOCOLATE GANACHE (Individual)

Assalamu'alaikum para pembaca.


Untuk perisian kali ini, saya tidak akan sertakan resipi baharu. Saya cuma hendak muat naikkan beberapa gambar kek yang tersebut di atas.


Cuma kali ini saya tidak gunakan bundt cake tin atau turban cake tin, tetapi saya gunakan acuan kertas berlilin yang anda boleh beli di mana-mana kedai yang menjual bahan-bahan dan perkakas membuat kuih.


Sekadar peringatan bersama, jika anda gunakan acuan kertas ini, pastikan semasa anda mengisi adunan, isikan hanya tiga suku acuan sahaja, kerana kek akan naik dan mengembang.


Saya juga tidak mengeluarkan kek dari acuan kertas dan menyiramnya seperti yang diajar oleh Ina.  Tetapi saya biarkan sahaja di dalam kertas.  Saya sirakan jus oren dan diikuti oleh chocolate ganache.


Bukan apa, kek ini saya buat khas untuk seorang saudara saya yang akan ke Perak pada Sabtu lalu. Beliau ke sana hendak menjemput kelurganya yang sedang bercuti, pulang ke mari.


Kerana anak-anaknya masih agak kecil, saya rasa tentu mereka akan seronok makan kek yang bersaiz kecil.  Tadi ni pula saudara saya memberitahu bahawa kek saya bukan sahaja sudah sampai ke Perak, malahan ke Pahang!


Subhanallah...  Tak sangka, kek itu telah dapat meyerantau.  :)  Semoga orang Perak dan orang Pahang suka makan kek saya. :)


Ok lah semoga anda terus mencuba dan mencuba.  


Wassalam.