Thursday 31 May 2012

KEK OREN, BERKISMIS DAN CHOCOLATE GANACHE

Assalamu'alaikum.

Hari ini dapat off.  Makanya tidak perlu ke sekolah.  Semalam selepas kelas mengaji, saya sempat buat kek.  Teringat, 1 Jun, hari lahir salah seorang sahabat karib saya.  

Kalau hendak dibawa ke sekolah, takut kecoh pula.  Lantas, saya rancang untuk berikan kepada beliau sehari sebelum tarikh hari lahirnya.

Sebenarnya resipi ini adalah daripada Ina Garten, rancangan Barefoot Contessa.  Namun di dalam rancangan tersebut, Ina Garten mengajar dengan sukatan untuk enam hingga 8 kek kecil (bergantung pada acuan anda).  

Dan asal nama dan resipi kek ini juga ada lain sedikit. Ianya bernama Orange Chocolate Chunk Cake.  Tetapi beberapa hari yang lepas, saya telah melungsuri internet saya ketemu dengan seorang peminat Ina Garten.  Dia telah menyusun semula adunan ini dan menjadikannya satu adunan kek besar.



Tambahan pula, saya tidak bubuh chocolate chunk di dalamnya.  Saya tukar dengan kismis.  Saya bimbang jika saya bubuh choccolate chunks, ianya akan jadi muak.

Dia menggunakan acuan kek "turban mould cake tin".  Saya pula, memang baru saja membeli acuan yang begitu, Ahad lalu di Metro.  Maklumlah, Metro sedang menwarkan diskaun 20%!



Alangkah gembiranya hati saya bertemu dengan resipi ini.  

Maka malam semalam saya telah membuat keknya.  Alhamdulillah, dalam jam 1, sabahat saya datang dengan kereta untuk mengambilnya.  Semoga dia suka dan dapat menikmatinya bersama-sama keluarganya.

Bahan-bahannya:

227 gram "unsalted" butter.  Pastikan butter anda adalah di dalam suhu bilik.  Oh ya, seperti biasa saya gunakan butter Anchor.

2 cawan gula (saya gunakan gula caster)

4 biji telur ayam yang besar

1/4 cawan parutan kulit buah oren (daripada 4 biji buah oren yang besar)

3 cawan tepung gandum 

1/2 sudu teh baking powder

1/2 sudu teh bicarbonate soda

1 sudu teh garam

1/2 cawan jus oren yang baharu diperah.

3/4 cawan buttermilk (ini anda boleh beli di Cold Storage atau Mustaffa)

2 sudu teh essen vanilla

1 cawan kismis

Anda sekalian, sukatan yang saya gunakan di dalam semua resipi-resipi yang saya kongsi adalah menggunakan "measuring spoons" dan "measuring cups".  Bukan sudu dan cawan biasa yang kita gunakan harian.  Maklumat ini bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan baking.  Manalah tau, anda tidak tahu, adan gunakan sudi dan cawan harian.... Ukurannya tidak sama.



Cara-cara membuatnya:

Panaskan ketuhan pada suh 175 darjah selsius.

Sapukan butter pada acuan kek.  Kemudian taburkan tepung.

Masukkan butter dan gula di dalam mesin pemukul telur dan putar selama 5 minat.  INGAT, gunakan paddle attachement, bukan pemutar untuk telur.





Setelah butter dan gula kelihatan ringan dan halus, masukkan telur satu-persatu.  Kemudian masukkan parutan kulit oren.

Di dalam sebuah mangkuk besar lain, ayak tepung, baking powder, baking soda dan garam.  

Di dalam sebuah mangkuk lain pula, campurkan buttermilk, perahan jus oren dan vanilla.

Di bekas yang lain, campurkan kismis berserta dua sudu makan tepung.  Ramas-ramas hingga kismis bersalut tepung.  Ini adalah untuk mengelakkan kismis tenggelam ke bawah semasa di bakar dalam ketuhar.

Putarkan pemukul telur dengan perlahan.  Masukkan 1/3 tepung.  

Kemudian, diikuti oleh separuh adunan buttermilk.

Kemudian sebahgian tepung.

Kemudian semua bahagian buttermilk.

Kemudian lebihan bahagian tepung.  Pastikan yang terakhir adalah bahagian tepung.

Kemudian masukkan kismis yang telah disalut tepung.

Tuangkan adunan ke dalam acuan kek yang telah disapu dengan mentega dan taburan tepung.

Bakar selama 45 minit hingga 1 jam.  Atau hingga masak.  Pastikan semasa anda memeriksanya dengan mencucuk lidi ke dalam kek, apabila ditarik, lidi tidak basah.

Setelah masak, keluarkan dan sejukkan.  Tunggu 10 minit.

Terbalikkan kek dan letak di atas dulang yang berlulang.



Bahan untuk sirap oren:

1/2 cawan gula
1 cawan jus oren segar.

Masak kesemua bahan ini dalam periuk kecil.  Jangan sampai mendidih.  Hanya panas dan apabila telah kelihatan asap dan pastikan gulanya telah pun betul-betul larut, matikan api.

Siralah jus oren ini ke atas kek semasa ia panas lagi.



Bahan-bahan untuk Chocolate Ganache

227 gram chocolate chip

1/2 cawan heavy cream

1 sudu teh serbuk kopi segera

Masak dengan menggunakan double boil.  




Semasa proses ini, pastikan mangkuk anda tidak terkena air yang sedang mendidih.

Setelah chocolate semua larut, angkat mangkuk kaca.

Sejukkan.  Setelah itu, sira ke atas kek.  Jangan disalut. Tapi disira.

Kek ini enak dihidangkan pada hari anda membuatnya.  

Semoga anda berjaya mencubanya.

Wassalam.









SELAMAT HARI LAHIR CIKGU ISKANDAR!