Monday 28 May 2012

ECLAIR

Assalamu'alaikum


Saya tidak ada banyak sangat cerita latar tentang Eclair ni.  Cuma, saya belum pernah terjumpa sesiapa yang tidak suka makan Eclair.


Apakah itu Eclair?

Menurut Wikepedia : An éclair is an oblong pastry made with choux dough filled with a cream and topped with icing.
The dough, which is the same as that used for profiterole, is typically piped into an oblong shape with a pastry bag and baked until it is crisp and hollow inside. Once cool, the pastry then is filled with a coffee- or chocolate-flavoured[1] pastry cream (crème pâtissière), custardwhipped cream, or chiboust cream; and iced with fondant icing.[1] Other fillings includepistachio- and rum-flavoured custard, fruit-flavoured fillings, or chestnut purée. The icing is sometimes caramel, in which case the dessert may be called a bâton de Jacob

Ah, sudah jelaskan?
Saya suka makan Eclair ni.  Cuma kalau hendak beli, memang harganya agak mahal.  Kaau yang murah, tidak sedap.

Oleh kerana saya sudah ada resipi Custard Puff, saya amati rasanya.  Kemudian saya cuba gunakan Puff itu, untuk dibuat Eclair.

Cuma kali ini saya tidak gunakan sudu untuk membentuk puff.   Saya gunakan plastik pembungkus makanan, dan digunting bucunya, macam yang saya gunakan untuk masukkan custard ke dalam puff.
Kemudian bentuknya adalah memanjang.
Kepada yang malas hendak melihat resipi puff, sekali lagi saya letakkan di bawah ini.


Bahan-bahan untuk membuat puff:

250 ml air.

150 gm butter unsalted.

125 gm tepung gandum.

4 biji telur yang besar.

Sedikit garam.  (Jangan banyak sangat. Takut puff terlalu masin, tidak enak).


Mula-mula masukkan air, butter dan garam ke dalam periuk atau kuali.  Saya gunakan non-stick.  Didihkan air itu dengan api yang agak besar.  

Apabila butter dan garam telah larut dan air sudah betul-betul mendidih, perlahankan api, kecil sekali.  

Masukkan tepung dan terus kacau menggunakan senduk kayu.  Kacau dan kacau hingga adunan menjadi seperti bola.  Ini lebih kurang dalam 1 minit.  Kemudian, matikan api.

Panaskan ketuhar pada suhu 200 darjah selsius.

Rehatkan dalam 3 minit dan masukkan ke dalam mangkuk pemukul telur.  Jangan gunakan besi untuk memukul telur.  Gunakan paddle, yang digunakan untuk memukul butter dan gula. 

Jika anda gunakan hand egg beater, masukkan ke dalam mangkuk besar pun boleh.

Putarkan egg beater pada had laju sederhada. Masukkan telur satu persatu.  Putar hingga sebati.  Jangan takut jika ada asap sikit, sebab masih panas.

Adunan akan pekat dan melekat pada mangkuk egg beater.  Gunakan sudip plastik dan pastikan semua bersatu.


Kali ini tidak boleh gunakan sudu untuk membentuk.  

Jika anda ada piping bag, anda bolehlah masukkan adunan ke dalam piping bag dan bentukkan ikut saiz yang anda suka.


Saya hanya gunakan plastik pembungkus makanan.  Gunting bucunya.  Tekan perlahan-lahan, dan suakan ke arah dulang.


Bentuk memanjang.  Saiz, terpulang pada anda.  Seperti biasa, saya suka bite size.


Bakar selama 20 hingga 30 minit.  Warnya akan kelihatan keemas-emasan.  Jaga, jangan sampai hangus.

Cara-cara membuat Inti Cokelat.

3 biji kuning telur (gunakan telur besar)

2000 gram gula.  (Boleh kurangkan atau tambah ikut citarasa  anda.  Apa-apa pun jagalah kesihatan).

750 cc atau 3 cawan susu segar.  

20 gram tepung custard.

1 sudu makan koko.

1/2 suduk kecil esen vanilla.

Cara-cara membuatnya:

Kacau kuning telur dan gula hingga larut.  Masukkan dalam periuk.  Hidupkan api dengan cara sederhana.

Masukkan susu segar sedikit demi sedikit.

Kacau tepung custard dengan sedikit air dan masukkan ke dalam periuk.  Kacau lagi.

Masukkan koko dan akhir sekali vanilla.  Kacau terus hingga pekat dan mendidih.  Jangan dibiarkan kerana boleh hangus.

Setelah itu, matikan api biarkan sejuk betul-betul. 

Cara memasukkannya mudah.  Saya gunakan beg plastik pembukus makanan.  Saya tolak custard hingga ke bucunya.  Saya gunting sedikit bucunya.  Isi ke dalam Eclair.




Cara-cara membuat chocolate topping.


200 gram cooking chocolate.  Boleh juga gunakan choc chips.


1/2 cawan thick cream.


Cairkan dengan cara double boil.   (Cokelate dan cream di dalam mangkuk yang diletak di atas periuk yang berisi air mendidih)


Apabila sudah cair, sejukkan dalam 5 minit dan sapukan di atas setiap Eclair.  Masukkan Eclair ke dalam peti sejuk.  Agar cokelat yang baru disapu di atas dapat dikeraskan sikit.


Nak tau Eclair saya sedap atau tidak, tanya Hafizuddeen, Sali, Rufaidah dan yang seangkatan dengan mereka.  :))


Cubalah.  Tak payah beli lagi. Kalau kita beli, yang sedap, mahal, yang murah tak sedap.


Air tangan sendiri juga yang sedapkan?


Selamat mencuba.  Wassalam.